تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی و حرفه ای

تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شعلی و حرفه ای

ممکن است بسیاری از ما وقتی کلمه هوش را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهنمان برسد تست آی‌کیو باشد. غالباً هوش به‌عنوان پتانسیل فکری انسان تعریف می‌شود. یعنی چیزی که با آن متولد می‌شویم و می‌توان به روش‌های مختلف آن را اندازه‌گیری کرد؛ ولی در سال‌های اخیر دیدگاه‌های جدیدی درباره هوش مطرح شده است. در حقیقت هوش انسان گستره‌ای از هوش‌های مختلف را شامل می‌شود و تمام افراد کمابیش از آن بهره‌مند هستند. یکی از هوش‌های انسانی هوش کلامی است. هوش کلامی به معنای توانایی افراد در درک و استدلال با استفاده از مفاهیمی است که در قالب کلمات بیان می‌شوند. در محیط کار هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت است و بسیاری از افراد موفق از تاثیر هوش کلامی در موفقیت ‌های شغلی آگاه هستند. همراه با وب‌سایت هنر ارتباطات و بهره‌گیری از آموزش‌های این وب‌سایت می‌توانید هوش کلامی خود را ارتقا بخشید و به پیشواز موفقیت شغلی و حرفه ای با هوش کلامی بروید.

انواع هوش

در سال 1983 هوارد گاردنر استاد روان‌شناسی دانشگاه هاروارد نظریه هوش‌های چندگانه را مطرح کرد. مطالعات گاردنر نشان داد که نمی‌توان هوش انسان را تنها در یک ظرفیت فکری واحد که توسط تست‌های آی‌کیو انجام می‌شود تعریف کرد. بر اساس نظریه گاردنر هشت نوع هوش وجود دارد و هوش کلامی یکی از آن‌ها است. هوش‌های مختلف انسان درعین‌حال که مستقل از یکدیگرند باهم کار می‌کنند. قبل از پرداختن به تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی، هشت نوع هوشی را که گاردنر مطرح کرد بررسی می‌کنیم.

1. هوش جسمانی حرکتی

این نوع هوش مربوط به درک رشد و حرکت بدن است. هوش جسمانی حرکتی به رابطه ذهن و بدن مربوط می‌شود و افرادی که دارای هوش جسمانی حرکتی خوبی هستند در انجام حرکات بدنی مانند رقص و ورزش‌های مختلف عملکرد خوبی دارند.

2. هوش بصری فضایی

افراد دارای هوش بصری فضایی یا هوش تجسمی توانایی درک اشکال و تصاویر سه‌بعدی را دارند. در چنین افرادی توانایی درک و تحلیل اشکال و تصاویر بسیار خوب است. افرادی که در درس‌های هنری، نقاشی و فناوری‌های رایانه‌ای عملکرد موفقی دارند از هوش بصری فضایی خوبی برخوردار هستند.

3. هوش منطقی ریاضی

افراد دارای هوش منطقی ریاضی در درک و حل مسائل انتزاعی ریاضی توانایی خوبی دارند و در استدلال، تشخیص الگوها و تجزیه‌وتحلیل منطقی مسائل موفق هستند.

4. هوش موسیقایی

درک قوی ملودی‌ها، صداها و ریتم‌ها در افراد دارای هوش موسیقایی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. چنین افرادی توانایی ساخت و اجرای موسیقی در سطوح و استانداردهای بالا را دارند.

5. هوش طبیعت‌گرایانه

بر اساس نظریه گاردنر افراد دارای هوش طبیعت‌گرایانه هماهنگی و هارمونی بالایی با طبیعت دارند و به پرورش گیاهان و کندوکاو در طبیعت علاقه زیادی نشان می‌دهند.

6. هوش بین‌فردی

افراد دارای هوش بین‌فردی توانایی برقراری ارتباط با دیگران و درک و تعامل افراد مختلف را دارند. چنین افرادی می‌توانند با ارزیابی موقعیت‌هایی که در آن‌ها قرار می‌گیرند از بحث و گفتگو با همسالان و اطرافیان خود لذت ببرند.

7. هوش کلامی زبانی

افراد دارای هوش کلامی زبانی توانایی استفاده بهینه از کلمات به‌صورت گفتاری و نوشتاری را دارند. افراد دارای هوش کلامی زبانی می‌توانند اطلاعات مختلف را در زبان‌های مختلف ایجاد و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند. در چنین افرادی تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی کاملاً مشهود است.

8. هوش درون‌فردی

افراد دارای هوش درون‌فردی قوی به‌راحتی می‌توانند خود و خواسته‌های خود را درک کنند. همچنین با درک عواطف و نیازهای خود و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با احساسات و کنترل آن‌ها، زندگی خود را به‌خوبی هدایت کنند.

هوش کلامی؛ معنا و مفهوم

توانایی افراد در به‌کارگیری کلمات در قالب گفتار و نوشتار متناسب با شرایط هوش کلامی نام دارد. به‌عبارت‌دیگر هوش کلامی عبارت است از هنر به‌کارگیری لغات و واژگان هنگام صحبت‌کردن و نوشتن. شناخت و تقویت هوش کلامی موجب ارتقای مهارت‌هایی مانند فن بیان و سخنوری می‌شود و توانایی مذاکره و متقاعدسازی دیگران یا به‌عبارت‌دیگر هیپنوتیزم کلامی را در افراد ارتقا می‌بخشد. درنتیجه هوش کلامی موجب ارتقای شغلی افراد خواهد شد. با این تعاریف می‌توان به تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی پی برد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های ارتقای هوش کلامی در محیط کار را مطالعه کنید.

تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی؛ چرا هوش کلامی مهم است؟

هوش کلامی می‌تواند شاکله کل زندگی اجتماعی افراد باشد و در موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و اجتماعی انسان نقش زیادی دارد. به‌جرئت می‌توان گفت توانایی استفاده از کلمات و هوش کلامی مهم‌ترین مهارتی است که باید آن را توسعه داد؛ زیرا کسب مهارت‌های بیشتر به درک ما از زبان بستگی دارد. مطالعات متعدد نشان‌دهنده تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی افراد است؛ زیرا بین توانایی افراد در انتخاب واژگان و دامنه لغات ازیک‌طرف و موفقیت‌های اجتماعی از طرف دیگر رابطه مستقیم وجود دارد. هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت افراد است؛ زیرا افراد دارای هوش کلامی بالا می‌توانند خود را به‌وضوح بیان کنند و به‌عنوان افرادی باهوش شناخته می‌شوند. چنین افرادی مورداحترام بیشتر هستند و در دستیابی به موقعیت‌های شغلی و اجتماعی پیشرفت خواهند کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده هوش کلامی

همان‌طور که اشاره کردیم هوش کلامی یکی از هشت هوشی است که توسط گاردنر مطرح شد. بر اساس نظر گاردنر افراد دارای هوش کلامی بالا در موقعیت‌های شغلی به موفقیت‌های بالایی دست می‌یابند. به‌عبارت‌دیگر هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت افراد در جامعه است. با شناسایی عناصر هوش کلامی و تقویت آن‌ها می‌توان شاهد تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی بود. عناصر هوش کلامی عبارت‌اند از: 

1. آواشناسی

حتی اگر دامنه لغات ما بسیار گسترده باشد؛ ولی نتوانیم کلمات و جمله‌ها را بر اساس موقعیت و شرایط با لحن مناسب بیان کنیم، نمی‌توانیم آن تأثیری را که انتظار داریم بر مخاطب بگذاریم؛ زیرا لحن گوینده در انتقال مفهوم به مخاطبان بسیار مهم است.

2. هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت؛ معناشناسی

تقویت عناصر هوش کلامی به موفقیت افراد در زمینه شغلی و حرفه ای کمک بسیاری می‌کند. در اجزای تشکیل دهنده هوش کلامی آگاهی عمیق از معنای کلمات در پیشرفت هوش کلامی بسیار اهمیت دارد. توجه به مفهوم واژه‌ها و به‌کارگیری آن‌ها در کلام یا متن موجب می‌شود تا مخاطبان درک صحیحی از مفاهیم و کلمات داشته باشند. در هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت تسلط بر معناشناسی، تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی را افزایش می‌دهد.

3. کاربرد کلمات

شناخت معنا و آگاهی از مفهوم باطنی کلمات چندمعنایی تعارضات و برداشت‌های کلامی را کاهش می‌دهد. اگر از معنا و مفهوم کلمات کاملاً آگاهی داشته باشید، می‌دانید در چه موقعیتی از کدام مفهوم و کلمات استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است موجب بروز سوءتفاهم در مخاطبان شود.

4. تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی؛ توانایی ساخت جملات مناسب

عامل دیگری که با تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی رابطه مستقیم دارد، توانایی ساخت جملات است. جمله‌سازی همان چیدمان صحیح کلمات در کنار یکدیگر است و توانایی شما در ساخت جملات صحیح و متناسب با موقعیت، مفاهیم درست را به مخاطبان منتقل می‌کند. دستیابی به این توانایی همراه با سه عنصر دیگر، تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

ویژگی‌های افراد دارای هوش کلامی بالا

افراد دارای هوش کلامی بالا به دلیل آشنابودن با فن بیان و آیین سخنوری توانایی بالایی در جذب مخاطب، تبیین مفاهیم و متقاعدسازی مخاطبان خود دارند. به همین دلیل هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت حرفه‌ای و اجتماعی افراد است و تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی را نشان می‌دهد. در ادامه به ویژگی‌های افراد با هوش کلامی بالا را می‌پردازیم.

1. الهام‌بخش و انرژی دهنده

افراد دارای هوش کلامی بالا با قراردادن کلمات و جملات زیبا در کنار یکدیگر همراه با آوا و آهنگ‌های مناسب و متناسب به مخاطبان خود انگیزه می‌دهند و برای آنان الهام‌بخش هستند. به همین دلیل شما از مصاحبت با افراد دارای هوش کلامی بالا خسته نمی‌شوید.

2. قدرت نویسندگی

افراد دارای هوش کلامی بالا به دلیل مطالعه و آگاهی زیاد گنجینه واژگانی قوی دارند. به همین دلیل این افراد نه‌تنها سخنوران شایسته‌ای هستند؛ بلکه در نویسندگی نیز  توانایی بالایی دارند. این افراد با به‌کارگیری استادانه کلمات در کنار یکدیگر از نویسندگی لذت می‌برند.

3. توانایی متقاعدسازی

افراد دارای هوش کلامی بالا با بهره‌گیری از مهارت‌های کلامی در برخورد با موقعیت‌ها و اشخاص مختلف می‌توانند خود را با شرایط وفق دهد و باتوجه‌به شرایط صحبت کنند. با تقویت این مهارت تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی به‌خوبی آشکار می‌شود. چنین فردی می‌داند که در شرایط مختلف باید از چه واژگان، لحن و کلامی استفاده کند. این افراد به دلیل بهره‌گیری از هنر موقعیت‌شناسی در متقاعدسازی مخاطبان خود مهارت زیادی دارند.

4. شنونده‌های عالی

افراد دارای هوش کلامی بالا برای درک سخنان مخاطبان خود بادقت به صحبت‌های آنان گوش می‌کنند تا بتوانند برای پاسخ‌دادن یا حل مشکل بهترین کلمات را انتخاب کنند. به دلیل آنکه این افراد شنونده‌های خوبی هستند، به‌خوبی می‌توانند منظور طرف مقابل خود را درک کنند و بهترین پاسخ را ارائه دهند.

بهترین مشاغل برای افراد با هوش کلامی بالا

هوش کلامی باعث موفقیت در مشاغلی می‌شود که با فن بیان و آیین سخنوری رابطه مستقیم دارند. با تقویت این مهارت شاهد تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی خواهید بود. برخی مشاغلی که صاحبان هوش کلامی بالا می‌توانند در آن‌ها موفق عمل کنند عبارت‌اند از:

  • وکالت
  • تدریس
  • بازیگری و اجرا
  • نویسندگی و ویراستاری
  • فروش و بازاریابی
  • وبلاگ‌نویسی
  • سخنرانی
  • مشاغل سیاسی و مدیریتی
  • مربیگری

جمع‌بندی

هوش کلامی عامل تعیین کننده موفقیت افراد در جامعه و زندگی حرفه‌ای است. برای دستیابی به افزایش تاثیر هوش کلامی در موفقیت های شغلی باید مهارت‌های فن بیان، آیین سخنوری، نویسندگی و مطالعه را در خود افزایش دهید. اگر هنوز به سطحی از توانایی نرسیده‌اید که بتوانید به موفقیت شغلی و حرفه‌ای با هوش کلامی برسید، باید راهکارهای تقویت هوش کلامی را تمرین کنید؛ به‌عنوان‌مثال دایره واژگان خود را گسترش دهید، به دنبال ابراز نظر خود در جمع باشید، داستان‌سرایی کنید، صدای گویندگان و سخنرانان چیره‌دست را گوش کنید و تا می‌توانید کتاب بخوانید. وب‌سایت هنر ارتباطات با برگزاری دوره‌های مختلف فن بیان و آیین سخنوری آموزه‌های ارزشمند خود را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید هوش کلامی خود را ارتقا بخشید و به موفقیت شغلی و حرفه ای با هوش کلامی دست یابید. می توانید دوره شاهکار هوش کلامی اقای صادق بهرامی را از وب سایت و فروشگاه هنر ارتباطات تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.