روش‌های ارتقای هوش کلامی در محیط کار

روش های ارتقای هوش کلامی در محیط کار

شما در محل کار با افراد مختلفی تعامل دارید و دانستن این‌که چگونه مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار را بهبود ببخشید می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در این تعاملات ایجاد کند. ارتقای هوش کلامی در روابط کاری فقط به کلماتی که می‌گویید نیست، بلکه نشانه‌های کلامی و غیرکلامی است که هنگام برقراری ارتباط استفاده می‌کنید. با توسعه و تقویت هوش کلامی، می‌توانید جایگاه خود را به‌عنوان فردی توانا در محیط کار تثبیت کنید و به فردی تبدیل شوید که همه می‌خواهند با او در ارتباط باشند و به حرف‌های او گوش دهند. در این مقاله از وب‌سایت هنر ارتباطات به توضیح این مهارت‌ها می‌پردازیم و 10 روش ارتقای هوش کلامی در محیط کار را بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های هوش و ارتباط کلامی چیست؟

هوش کلامی به استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات اشاره دارد. البته توجه داشته باشید که مهارت‌های هوش کلامی چیزی بیشتر از توانایی‌های گفتاری شما را نشان می‌دهد. مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار، نشان می‌دهند که شما چگونه پیام‌ها را در تعاملات گفتاری و نوشتاری ارسال و دریافت می‌کنید. این مهارت‌ها بر نحوه ارتباط شما متمرکز هستند. به همین دلیل، می‌توانید از تکنیک‌های غیرکلامی مانند زبان بدن برای تقویت و ارتقای هوش کلامی در روابط کاری استفاده کنید.

نمونه‌هایی از مهارت‌های ارتباط و هوش کلامی مؤثر عبارت‌اند از:

  • گوش‌دادن فعال
  • درخواست توضیح
  • پرسیدن سؤالات باز برای به‌دست‌آوردن بینش
  • شناخت و پاسخ به نشانه‌های غیرکلامی
  • واضح و مختصر صحبت‌کردن
  • استفاده از طنز برای جذب مخاطب

اعتماد به نفسچرا مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار مهم هستند؟

مهارت‌های ارتباط و هوش کلامی اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا شما را قادر می‌سازند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید که باعث ایجاد تعاملات مثبت بیشتر و روابط کاری قوی‌تر می‌شود. با ارتقای هوش کلامی در محیط کار می‌توانید حس اعتمادبه‌نفس بیشتری را به دست آورید و اطمینان حاصل کنید که مخاطب پیام یا انتظارات شما را بهتر درک می‌کند. توانایی برقراری ارتباط واضح به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های کاری مختلف از جمله پروژه‌ها، مذاکرات و مصاحبه‌های شغلی موفق شوید.

چگونه مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار را تقویت کنیم

شما می‌توانید برای ارتقای هوش کلامی در روابط کاری از 10 مرحله زیر استفاده کنید:

1. قبل از صحبت فکر کنید

مردم اغلب با سکوت احساس ناراحتی می‌کنند؛ اما مکث قبل از پاسخ‌دادن به یک سؤال می‌تواند پاسخ شما را بهبود ببخشد. وقت‌گذاشتن برای تأمل و فکرکردن به پاسخ، به شما این امکان را می‌دهد که افکار خود را در یک پاسخ مختصر و واضح سازماندهی کنید. اگر برای پاسخ‌دادن عجله دارید، این احساس در نحوه پاسخگویی شما منعکس می‌شود؛ بنابراین پیام شما ممکن است آن‌طور که می‌خواهید منتقل نشود. مکث‌کردن قبل از پاسخ‌دادن حس تفکر را منتقل می‌کند؛ بنابراین مخاطب شما این تصور را به دست می‌آورد که قبل از صحبت‌کردن، بهترین پاسخ را در نظر گرفته‌اید.

2. از پاسخ‌های مختصر و کوتاه استفاده کنید

کوتاه و مختصر بودن پاسخ و کلام شما در هنگام صحبت نه‌تنها درک پیام را آسان‌تر می‌کند، بلکه نکات اصلی سخن شما را زودتر به گوش مخاطب می‌رساند. برای تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار قبل از صحبت از خود بپرسید که چگونه می‌توانید اطلاعات و پاسخ‌های خود را به‌وضوح و با کم‌ترین کلمه ممکن ارائه دهید. چه در حال نوشتن یک نامه باشید و یا در حال صحبت‌کردن در یک کنفرانس کاری. سعی کنید از به‌کاربردن کلمات و جملات پیچیده یا استفاده از اطلاعات نامربوط خودداری کنید. انجام این مراحل به شما این اطمینان را می‌دهد که مخاطبان به‌وضوح نکات اصلی صحبت‌های شما را کاملاً متوجه شده‌اند. این مهارت به‌ویژه هنگام ارائه دستورالعمل‌های کاری جدید می‌تواند بسیار مفید واقع شود؛ زیرا صراحت کلام شما باعث می‌شود سردرگمی کمی به وجود بیاید.

3. تقویت مهارت هوش کلامی؛ مخاطبان خود را بهتر درک کنید

برای انتقال مؤثر و بهتر پیام‌ها، باید مخاطبان خود را درک کنید و خود را در موقعیت آن‌ها قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که همه‌دانش یا مهارت‌هایی مانند شما ندارند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که اطلاعات را به‌گونه‌ای توضیح می‌دهید که برای هر کسی به‌راحتی قابل‌درک باشد. سعی کنید فرهنگ یا شخصیت مخاطبان خود را در نظر بگیرید؛ زیرا هر فرد شخصیت متفاوتی دارد و برقراری ارتباط با افراد مختلف، ترجیحات ارتباطی خاص خود را دارد؛ به‌عنوان‌مثال، شما با یک دوست نزدیک بسیار متفاوت با یک مدیر اجرایی در یک شرکت صحبت می‌کنید.

قبل از صحبت‌کردن برای تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار، از خود بپرسید که مخاطبان شما به چه چیزی احتیاج دارند و در چه سطحی باید به آن‌ها اطلاعات موردنظرشان را بدهید. وقتی متوجه می‌شوید که با چه کسی صحبت می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید پیام خود را مطابق با نیازهای آن‌ها تنظیم کنید. با این راهکار ارتقای هوش کلامی در روابط کاری می‌توانید تضمین کنید که مخاطب همواره به سخنان شما علاقه‌مند می‌ماند؛ زیرا شما مرتبط‌ترین اطلاعاتی را که می‌خواهند بشنوند ارائه می‌دهید.

4. مراقب لحن خود باشید

لحن شما نقش مهمی در ارتباطات کلامی و تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار را ایفا می‌کند و نحوه استفاده از آن می‌تواند بر نحوه تعامل مخاطبان با شما تأثیر بگذارد. استفاده از یک لحن دوستانه و گرم همراه با لبخند تأثیر مثبتی بر جای می‌گذارد. در همین حال، صحبت‌کردن به‌صورت یک‌نواخت و با یک لحن خشک می‌تواند شما را فردی بی‌علاقه نسبت به حرف‌زدن با مخاطب جلوه دهد. برای تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار سعی کنید لحن خود را تغییر دهید و از عطف برای تأکید بر نکات مهم استفاده کنید. این تکنیک یک راه آسان برای متمرکزکردن توجه مخاطبان و ارتقای هوش کلامی در روابط کاری است.

همچنین می‌توانید از روش مدل‌سازی کلامی استفاده کنید. به این صورت که شما در این روش تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار، باید سعی کنید تا لحن شخص دیگری را کپی کنید. به‌عنوان‌مثال، در حین مکالمه زمانی که مخاطب شما آهسته صحبت می‌کند، آهسته صحبت کنید یا اگر انرژی زیاد و هیجان‌انگیزی دارد، سعی کنید لحن صحبت خود را با آن را مطابقت دهید تا به ارتقای هوش کلامی در روابط کاری خود کمک کنید.

5. به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن شما می‌تواند باتوجه‌به اینکه یک روش ارتباط غیرکلامی است اما بر نحوه ارسال پیام‌ها و سخنان شما تأثیر می‌گذارد. راه‌های انتقال زبان بدن برای ارتقای هوش کلامی در محیط کار را می‌توان حفظ تماس چشمی و داشتن زبان بدن آرام و متین دانست. همچنین می‌توانید از حرکات یا حالات چهره نیز برای تأکید بر نقاط و جلب‌توجه یا تمرکز مخاطبان و همکاران خودتان استفاده کنید. می توانید مقاله تقویت هوش کلامی با 10 راهکار پرقدرت را از وب سایت هنر ارتباطات مطالعه کنید.

زبان بدن6. کاربردی ترین راهکار تقویت هوش کلامی؛ از گوش‌دادن فعال استفاده کنید

گوش‌دادن به‌اندازه صحبت‌کردن در طول مکالمه ضروری است؛ زیرا نشان‌دهنده علاقه واقعی به گوینده و شخص صحبت کننده است. همین امر سبب می‌شود تا ایجاد و برقراری روابط راحت‌تر شود. برای به‌کارگیری مهارت‌های گوش‌دادن فعال و ارتقای مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار، توجه کامل خود را به‌طرف مقابل بدهید تا مطمئن شوید که نه‌تنها کلماتی را که می‌گوید، بلکه پیامی را که می‌خواهد منتقل کند نیز می‌شنوید. وقتی طرف مقابل احساس می‌کند توسط شما سخنانش شنیده می‌شود، علاقه بیشتری نیز به پاسخ‌دادن و شنیدن حرف‌های شما نشان می‌دهد که همین امر موجب بهبود ارتباطات کاری با دیگران می‌شود.

7. با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید

اعتمادبه‌نفس داشتن در ارتقا و تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار بسیار مهم است؛ زیرا اگر به نظر برسد که به آنچه می‌گویید اعتقادی ندارید، مخاطب شما نیز به حرف‌های شما اعتماد نخواهد کرد. شما می‌خواهید ثابت کنید که اعتبار یا اقتدار دارید که باعث می‌شود همکاران و مشتریان به شما اعتماد کنند و علاقه بیشتری به گوش‌دادن به صحبت‌های شما داشته باشند. راه‌های مختلفی برای انتقال اعتمادبه‌نفس وجود دارد، از جمله نحوه نگه‌داشتن خود در طول مکالمات و لحن صدایی که استفاده می‌کنید.

یکی از راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس قبل از مکالمات برنامه‌ریزی شده، ارائه‌ها یا کنفرانس‌های کاری و… مرتبط با آنچه در مورد آن صحبت خواهید کرد، است. این یادداشت‌ها نباید یک اسکریپت باشند، بلکه باید نکات اصلی را که می‌خواهید بیان کنید برجسته کنند. یادداشت‌های شما جهت تعامل کلامی شما را فراهم می‌کنند و به شما نشان می‌دهند که می‌دانید روی چه چیزی باید تمرکز کنید یا به کدام سمت باید مکالمه را هدایت کنید. داشتن یک برنامه باعث می‌شود احساس آمادگی بسیار بیشتری داشته باشید و این امر اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد و باعث ارتقای هوش کلامی در روابط کاری می‌شود.

8. خود واقعیتان را نشان دهید

درحالی‌که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های خود از سایر ارتباطات الهام بگیرید، همیشه خود صادقانه‌تان را به تعامل بیاورید. مردم بیشتر جذب افرادی می‌شوند که به نظر واقعی و صادق می‌رسند و شفاف عمل می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، اگر پاسخ سؤالی را نمی دانید، اعتراف به آن اشکالی ندارد. همکاران شما بیشتر از این‌که وانمود کنید چیزی را می‌دانید و پاسخی نادرست ارائه دهید به صداقت شما احترام می‌گذارند؛ علاوه بر این، نشان‌دادن خود واقعیتان در طول یک مکالمه به شما کمک می‌کند تا روابط بهتری برقرار کنید؛ زیرا مخاطبان و مشتریان شما را به‌عنوان یک شخص می‌شناسند. این حس راحتی بیشتر را منتقل می‌کند که به آن‌ها اجازه می‌دهد واقعاً با شما درگیر شوند. اگر احساس کنند که شخصیت خود را جعل می‌کنید یا نقش بازی می‌کنید، ممکن است بین شما و خودشان فاصله ایجاد کنند. در نتیجه این فاصله ممکن است ایجاد اعتماد را سخت‌تر کند؛ زیرا نمی‌توانند بفهمند که این گفتگو چقدر واقعی است.

9. همه مهارت‌های خود را تمرین کنید

اکنون که روش‌های مختلف برای بهبود مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار را می‌دانید، باید آن‌ها را تمرین کنید. تمرین و تکرار نه‌تنها این مهارت‌ها را توسعه می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا در توانایی‌های گفتاری خود اعتماد بیشتری داشته باشید و درنهایت منجر به ارتقای هوش کلامی در روابط کاری شما شود. این تکنیک‌ها را تاحدامکان در کارهای روزانه و تعاملات شخصی خود به کار ببرید تا اطمینان حاصل کنید که در استفاده از آن‌ها احساس راحتی می‌کنید و به یک عادت برای شما تبدیل شده است.

سعی کنید صحبت‌کردن در مقابل آینه یا ضبط‌کردن صدای خود در حال انجام یک مکالمه یا ارائه کنفرانس کاری را تمرین کنید. هنگام تماشای خود، می‌توانید زبان بدنتان را مطالعه کنید و برای بهبود آن گامی بردارید؛ برای مثال، با استفاده یا محدودکردن حرکات و حفظ لبخند یا رفتار دوستانه می‌توانید روابط بهتری در محیط کاری ایجاد کنید. وقتی صدا و تصویر خودتان را ضبط می‌کنید، سعی کنید صدا و لحنتان را ارزیابی کنید.

10. بازخورد کسب کنید

می‌توانید مهارت‌های ارتباط و هوش کلامی خود را در محیط‌های واقعی‌تر، مانند مقابل دوستان یا خانواده، تمرین کنید. این نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا در صحبت‌کردن در مقابل دیگران احساس راحتی بیشتری داشته باشید، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا بازخوردهای مختلفی را دریافت کنید. هنگامی که برای یک کنفرانس کاری سخنرانی یا ارائه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اید، آن را همان‌طور که در مقابل مخاطبان واقعی انجام می‌دهید اجرا کنید و از دوستان و خانواده بخواهید که توانایی‌های ارتباط و هوش کلامی و غیرکلامی شما را قضاوت و بررسی کنند. بینش آن‌ها شما را در مورد کارها و رفتارهایی که در طول صحبت به‌خوبی انجام می‌دهید و بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارید، آگاه می‌کند.

می‌توانید پس از ارائه در محل کار، از یک همکار قابل‌اعتماد بخواهید که نظرش را در مورد عملکرد شما به‌صورت صادقانه بیان کند. درخواست از یک همکار که جایگاه بالاتری نسبت به شما دارد، می‌تواند مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد؛ زیرا به آن‌ها نشان می‌دهد که در تلاش برای توسعه حرفه‌ای خود هستید. هنگامی که آن‌ها از علاقه شما به ایجاد این مهارت‌ها مطلع شوند، ممکن است فرصت‌های بیشتری برای توسعه و رشدتان در محیط کاری در اختیار شما قرار دهند.

جمع‌بندی

ارتباط و هوش کلامی زمانی اتفاق می‌افتد که از کلمات برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنید و این می‌تواند شامل کلمات نوشتاری و گفتاری و همچنین زبان اشاره باشد. تقویت مهارت‌های هوش کلامی در محیط کار می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را تقویت و به شما در ایجاد روابط شخصی و حرفه‌ای بهتر کمک کند. با یادگیری روش‌های ارتقای هوش کلامی در روابط کاری می‌توانید جایگاه شغلی و اجتماعی خود را به‌مرورزمان بالاتر ببرید؛ بنابراین می‌توان گفت با استفاده از دوره شاهکار هوش کلامی آقای صادق بهرامی و بهبود و تقویت هوش کلامی می‌توانید با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت و موفقیت قدم بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.