فواید و مزایای بداهه گویی در زندگی روزمره

مزایای بداهه‌گویی در زندگی روزمره

تکنیک بداهه گویی یک هنر است که می‌تواند موجب موفقیت و درخشش افراد شود. توانایی صحبت‌کردن در هر موقعیتی بدون آمادگی قبلی می‌تواند در توسعه فرد تأثیرگذار باشد؛ لذا می‌توان برای تقویت این مهارت و هنر از اصول و تکنیک‌هایی استفاده کرد. بداهه‌گویی بر زبان آوردن افکار به بهترین و تأثیرگذارترین شکل است. این یک مهارت اکتسابی است که می‌توان از طریق آموزش و تمرین آن را یاد گرفت. تأثیر بداهه گویی در روابط و زندگی موجب اهمیت این موضوع برای اشخاص و تلاش برای فراگیری این مهارت شده است.

بداهه‌گویی از موضوعات مهم در موفقیت و توسعه فردی است که با تسلط بر بداهه‌گویی می‌توان به مهارت‌های کلامی دست‌یافت. همچنین توانایی صحبت‌کردن بدون آمادگی سبب بالارفتن اعتمادبه‌نفس و موجب افزایش اعتبار فرد در جمع می‌شود. در بداهه‌گویی سخنان از ضمیر ناخودآگاه فرد نشأت می‌گیرد و زیبایی و قدرت تأثیرگذاری آن به محتوای فکری افراد وابسته است؛ لذا بداهه‌گویی از اهمیت زیادی در زندگی روزمره برخوردار است و این مسئله می‌تواند در جذب افراد عامل مؤثری باشد. باتوجه‌به مزایای بداهه گویی در زندگی افراد تقویت این مهارت می‌تواند تأثیر مثبتی در زندگی داشته باشد. در ادامه مطلب از وب‌سایت هنر ارتباطات به بررسی فواید تکنیک بداهه گویی در زندگی می‌پردازیم.

بداهه گویی چیست؟            

کلمات بداهه کلماتی هستند که بدون این که از قبل به آن‌ها فکر کرده باشید و در لحظه به ذهن شما می‌آیند. بداهه‌گویی یعنی این که بتوانید در لحظه و بدون فکرکردن از قبل سخنانتان را ادامه دهید. تأثیر و مزایای بداهه‌ گویی در زندگی افراد غیرقابل‌انکار است و بداهه‌گویی در جاهای مختلفی کاربرد دارد؛ به‌عنوان‌مثال در تئاتر با بداهه‌گویی می‌توانید دیالوگ‌های جدیدی را در لحظه بیان کنید که قبلاً در نمایش نامه نبوده است.

مزایای بداهه ‌گویی در زندگی بر کسی پوشیده نیست؛ مثلاً مجری‌های تلویزیون که اجرای زنده دارند باید بداهه گوهای حرفه‌ای باشند؛ چرا که امکان دارد تهیه‌کننده در گوشی مجری بخواهد که حدود یک دقیقه در مورد یک موضوعی که از قبل تعیین نشده صحبت کند. بداهه گویی حتی در جمع‌های کوچک و زندگی شخصی هم کاربرد زیادی دارد؛ به‌عنوان‌مثال اگر در محیط کار رئیس‌تان بدون اطلاع قبلی از شما بخواهد که در مورد یک مطلب خاص جلسه تشکیل دهید و شما توانایی بداهه‌گویی نداشته باشید، ممکن است نتوانید جلسه را اداره کنید و این موضوع برای شما ناراحت کننده باشد.

راه‌های تمرین و تقویت بداهه گویی

باتوجه‌به مزایای بداهه ‌گویی در زندگی افراد، تقویت این مهارت برای آن‌ها حائز اهمیت است. بداهه‌گویی را می‌توانید هم از نظر تکنیکی و هم از نظر روانی تقویت کنید. در زیر با روش‌های تکنیکی و روانی افزایش توان بداهه‌گویی آشنا می‌شوید.

1. تغییر طرز تفکر برای تمرین بداهه‌گویی

تکنیک بداهه گویی ترسناک نیست؛ بلکه در واقع سرگرم‌کننده است. برای تقویت بداهه‌گویی باید استرس خود را کنترل کنید و در هر شرایط احساس راحتی داشته باشید تا بتوانید از مزایای بداهه گویی در زندگی بهره‌مند شوید. برای کنترل استرس خود مرتبط با خود تکرار کنید من بی استرس و آرام هستم، من خوب هستم و نتیجه ارتباط من با دیگران عالی است. این سخنان را قبل از حضور در جلسه یا هر جمع دیگری مرتب با خود تکرار کنید؛ این امر سبب می‌شود که دیگر از قضاوت دیگران هراسی نداشته باشید و در بداهه‌گویی موفق‌تر باشید.

2. مزایای بداهه گویی در زندگی؛ آماده‌کردن ذهن برای بداهه‌گویی

افکار خلاق و جالب به‌خودی‌خود ایجاد نمی‌شوند. بداهه گویی نیاز به‌صرف زمان دارد. از قبل زمینه‌ای را ایجاد کنید که باعث شود بداهه‌هایی که می‌گویید جالب باشد و باعث جذب مخاطب شود. تصور صحبت کردن برای افراد با تعداد زیاد، توجه به این نکته که ارزش‌های جمع چیست و چه چیزی از شما می‌خواهند، استفاده از تکنیک perp به شما کمک می‌کند که از نظر ذهنی به آمادگی لازم برای بداهه‌گویی برسید.

3. مکث قبل از سخن‌گفتن

برای بهره مندی از مزایای بداهه گویی در زندگی یادگرفتن تکنیک های ان مهم است. مکث کوتاه قبل از سخن‌گفتن به شما کمک خواهد کرد تا ذهن آماده‌تری برای تکنیک بداهه‌ گویی داشته باشید. تصور کنید که به‌صورت غیرمنتظره در شرایطی قرار می‌گیرید که مجبور می‌شود برای افرادی صحبت کنید. درصورتی‌که شما متنی از قبل تهیه نکرده باشید، ممکن است که استرس وجودتان را فرابگیرد. چند نفس عمیق بکشید و با حفظ آرامش افکارتان را جمع کنید. هنگام حضور در مقابل جمع به‌احتمال زیاد سریعاً شروع به صحبت خواهید کرد،در برابر این وسوسه مقاومت کنید و مکث کنید.

4. تکنیک بداهه گویی؛ شنونده خوبی باشید

برای تقویت بداهه‌گویی باید حافظه شنیداری خود را تقویت کنید و شنونده خوبی هم باشید. گوش‌دادن سبب افزایش دایره لغات شما می‌شود و موجب می‌شود از نظر بیان تسلط بیشتری داشته باشید. توجه به این نکته مهم است که گوش‌دادن باید آگاهانه و درست باشد. یعنی به سخنرانی‌های خوب، پادکست‌های مفید و رادیو و… گوش دهید.

فواید و مزایای بداهه گویی در زندگی روزمره

باتوجه‌به اینکه بداهه گویی یک مهارت قابل‌توسعه است در زندگی فواید زیادی دارد. مزایای بداهه گویی در زندگی موارد زیادی را شامل می‌شود که به بعضی از آن‌ها در زیر اشاره شده است:

1. ارتباط موثر با دیگران و افزایش اعتماد به نفس

مهارت بداهه گویی به فرد این امکان را می‌دهد تا با دیگران خیلی سریع و کارآمد ارتباط برقرار کند. سرعت نشان‌دادن واکنش بالا می‌رود و ارتباط بهتری شکل می‌گیرد. هنگامی که راحت‌تر صحبت می‌کنید و نظرات خود را ارائه می‌دهید، نشانه بالارفتن میزان اعتماد به نفس شما است. بداهه‌گویی کمک می‌کند تا در هر موقعیتی به‌خوبی عمل کنید.

2. مزایای بداهه گویی در زندگی؛ افزایش خلاقیت و ارتقای مهارت های اجتماعی

افزایش خلاقیت از مزایای بداهه گویی در زندگی فردی و اجتماعی است. هنگامی که بدون زیاد فکرکردن، سریع واکنش و پاسخ می‌دهید مغز به ارتباط برقرارکردن با مفاهیم و ایده‌های جدید عادت می‌کند. با تقویت مهارت بداهه گویی می‌توانید به دیگران بهتر گوش دهید و در نتیجه مهارت‌های اجتماعی شما ارتقا پیدا می‌کند.

3. حل مسئله بهتر

هنگام مواجهه با مسائل، مهارت بداهه گویی کمک می‌کند تا بهترین پاسخ را برای مسئله‌ها پیدا کنید. تمرین بداهه گویی باعث می‌شود در زمان کم و با سرعت بالا تمامی موارد را مرور و بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. در کنار توانایی حل مسئله بهتر فرد می‌تواند استرس خود را در موقعیت‌های مختلف مدیریت کند.

4. تکنیک بداهه گویی؛ افزایش قابلیت تطبیق

از دیگر مزایای بداهه گویی در زندگی روزمره می‌توان به افزایش قابلیت تطبیق اشاره کرد. بداهه گویی کمک می‌کند تا در موقعیت‌ها و شرایط جدید سریع تغییر کنید و با شرایط جدید خودتان را تطبیق دهید.

بهره‌مندی از تکنیک بداهه گویی در زندگی مزایای زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تکنیک های بداهه گویی را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

نحوه حرف‌زدن شما تا حد زیادی در برداشت افراد از جنبه‌های مختلف شخصیت شما اثرگذار است. این موضوع می‌تواند شما را در نظر افراد بسیار بالا ببرد یا بالعکس عمل کرده و بسیار پایین بیاورد. تقویت تکنیک بداهه گویی و تلاش برای بهبود آن می‌تواند تأثیری مثبت در زندگی شما داشته باشد. اگر بتوانیم به قدرت بداهه دست پیدا کنیم خیلی سریع رشد می‌کنیم. قدرت بداهه است که موجب متمایزشدن اساتید توانمند از سایر اساتید معمولی شده است. بله این قدرت بداهه گویی است که می‌تواند شما را خاص کند. باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان دریافت که تاثیر بداهه گویی در روابط و زندگی افراد می‌تواند در جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و… باشد. مزایای بداهه گویی در زندگی افراد سبب تمایل افراد به یادگیری این مهارت و تقویت آن شده است. مهم‌ترین سلاحی که هر فرد باید به آن مجهز باشد قدرت کلامش است، گروه آموزشی هنر ارتباطات با آموزش مهارت فن بیان و سخنوری که مهم ترن مهارت قرن حاضر است به افراد برای داشتن زندگی مؤثرتر و لذت‌بخش‌تری کمک می‌کند. شما می‌توانید با تهیه دوره سلطان بداهه گویی استاد صادق بهرامی و با تقویت این مهارت اکتسابی در جمع دوستان و محیط کار و… بدرخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.